27 december 2008

jul, jul, strålande jul - med lågkonjuktur?

Vad är detta för nåt? På väg hem från Media Markt där jag köpte mitt minneskort till min nya kamera stötte vi på ett litet problem på parkeringsplatsen. Det gick inte att komma ut då alla försökte komma ut samtidigt. Medans jag satt i bilen med lukten av koldioxid i omgivningen såg jag hur alla dessa större elektronikvarokedjor var fulla med folk. Folk trängdes, puttades, knuffades och bråkade om varorna mitt i mellandagsreorna. Detta beteende sker bara en gång om år'. Lågkonjuktur? Var får folk pengar ifrån? Var är depressionen och arbetslösheten? Vi alla vet att den är här. Men folk vill bara inte missa denna tid på året då alla är glada och bekymmer försvinner. Hur pass mycket pengar behöver man förlora för att sluta shoppa för släkt och vänner?
Köper vi då allt på kredit så måste vi betala klapparna som låg under granen fram till mars-april..!
När vi väl kom ut ur parkeringsplatsen insåg jag att folk faktiskt försökte betala för att få en fin stämmning hemma och ett trevligt lov. Hade vi inte fått det utan klappar? Nej. Vi svenskar är ganska negativa till negativa ändringar, men riktigt postiva till okända ändringar. Hur lever då mellanklassare i västeuropa? De har ingen trevlig jul.., eller ?

Julmust i all ära, men vi svenskar har minskat på julmaten iår.


Inga kommentarer: