12 mars 2008

Skribent?

§§
Söker en till skribent till min blogg, som skriver lite då och då, så att vi får lite omväxling. Intresserad? jojje94@gmail.com Klicka på brev-ikonen här nere för att maila mej, vill gärna att du har lite bloggerfarenhet, men är inget krav, ses, y'all.

Rent Hus på TV4

Usch, fy fan! Har ni sett "Rent Hus" på TV4? Kollade på det alldeles nyss. Ni människor, usch, hur kan ni ens leva i sådana hus? Kritisk. Och inte självkritisk, utan, ja, det jag kallar det; "smutskritisk".

"att leva spartanskt" - Om alla ni överkonsumenter

Nu börjar jag igen.

Här kommer den. Efter tvångstankar att börja blogga igen, har jag bestämt mig. Så här kommer min, inte alls första bloggmening, utan min första “nyttliv” bloggmening. För så ska ju jag leva. I alla fall hoppas, “spartanskt”. Och det som menas med det är, helt klart enkelt. Ingen överkonsument varje gång man stannar vid ICA eller någon kreditkortsfreak på Gallerian. För såna har vi ju här i huvudstaden. Överkonsumenter. Nu har jag självklart inget emot er, men mot ert sätt att se på saker och ting. Er personlighet. “Hämta en kudde, stolen är hård”. Och ni medelklass, jag gillar ert sätt ni prioriterar med ekonomin. Häromdagen såg jag en familj som var ute, vars pojken i familjen ätit en stor glass med jättegod mörk jaunebrunfärgad choklad, samt strössel i alla möjliga färger. Ok, kanske inte alla möjliga färger. Men i många. Eller kanske tre, rosa, grön och lila. Men hursomhelst, han ville ha på fyllning. Då såg jag faderns min, ängslan, att kunna få fylla på med glass åt sin son, fast inte kunna det. Besvikelsen. Jag såg hur han tittade på sin fru, och hon nickade förstående. Och de hade inte tolv påsar från PUB eller 4 påsar från JC, utan de hade en påse från H&M samt en påse från dinsko. Och jag började då tänka, “det behöver bara - det de behöver”. Man kan nästan skratta åt det. Här i Sverige finns möjlighet till ett hyfsat yrke, en hyfsad karriär, en hyfsad bostad i en hyfsad miljö. “Tack!”. Alla vi vill uppnå det jag kallar de tre “V:n”.

Det första V:et, mest självklaraste, mest dyraste, mest tidsödande, fast mest lyxigare. Villan. Villan är det första V:et som de flesta svenskar söker sig på. Efter detta vet man att man kan bygga på de andra V:en.

Det andra V:et står för Volvon, ett svenskt bilmärke. För att vi köper aktier från dem, strax innan vi ska köpa bilen. Men det gör ingen skillnad. En bil kommer inte få “döjpan” åka upp. SAAB. Nu mera tyskt. Vi gillar bara, eller nej - vi gillar nog inte Tyskland så mycket som vi borde göra. Deras kultursida, deras historia. När jag säger “Tyskland”, åker öl upp i ert huvud.

Sista, förmodligen mest seriösaste V:et är Vovven. Vi vill uppnå en familj med Villa, Volvo, och en Vovve. Nu om formulerar jag “vi”. Vi är den nya generationens överkonsumenter. Trender, mode, senaste, nytt. Vi. Och inte bara vi svenskar utan Vi över hela världen, förutom tredje världen, dessa människor lever inte så för att det är tufft, och de tror sig vara förebilder, nej, de lever så för att det får så dåligt betalt. 13-åriga flickor syr jeans för oss här i kalla Sverige för 11 svenska ören i timmen. Inte 11 kronor, utan 11 ÖRE. Här delar du ut hos S-Post eller SDR Direktreklam som trettonåring, och du får sisådär 65-100 kr i timmen. Och ändå klagar du på att du får en dålig lön. Tänk på att leva spartanskt, det gör jag.